پربیننده ترین

کد مطلب: 15525
تاریخ انتشار : 1396-12-27 08:01
تمایل بی حد و حصر برای خرید در این ایام سال آن هم در میان ترافیک سنگین و شلوغی مراکز خرید رفتاری است که در میان اقشار گوناگون به چشم می خورد. اما سئوال این است که آیا این خرید ضروری است یا از سر عادت قدیمی انجام میگیرد و آیا انگیزهای دیگری پشت این رفتار وجود دارد؟ كه اين موضوع در ادامه مورد بررسي قرار گرفته است.

به گزارش سیروان نوین، روزهای آخر سال همیشه مساوی است با ازدحام و شلوغی خیابان و خریدهای متنوع از ماشین و لوازم برقی گرفته تا فرش و لوازم آشپزخانه و لباس؛ همه ما در خیابان بارها افرادی را دیده ایم که با ولع خاصی از این مغازه به مغازه دیگری میروند و با استرسی وصف نشدنی خود را موظف به خرید میدانند.
نکته جالب احساس عدم رضایت پس از خرید دراین افراد است.دکتر "محمد حسنی" جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلام پویا دراین باره گفت:  از دیدگاه جامعه شناسی سنت های اجتماعی کارکرد مثبت function و منفی dysfunction دارند؛ رابرت مرتون و دیگران از دیدگاه کارگرد گرایی به بررسی پدیدهای اجتماعی از جمله رسوم و سنت های اجتماعی پرداخته است.

اين جامعه شناس اظهار كرد: کارکرد رسوم و سنت های اجتماعی به این معنی است که به تحکیم وحدت هماهنگی و رشد توسعه کمک می کند و سبب دوام و پایداری جامعه می گردد؛ کارکرد منفی برعکس به نظم و ثبات جامعه خدشه وارد می کند و برای جامعه مشکلات جدی بوجود می آورد.

وي افزود: يکی از این سنت های اجتماعی که در درون جامعه ما سابقه طولانی و تاریخی دارد سنت مربوط به عید نوروز و تحویل سال است و می خواهیم ببینیم که در محتوا عید نوروز  مردمان چه اعمالی انجام میدهند و آیا این اعمال و رفتار برای جامعه سازنده است؟

حسني تاكيد كرد: قبل از فرا رسیدن سال نو مردم کشورمان در تدارک برای انجام مراسم عید نوروز هستند؛ خانه تکانی و شستشو، انجام میدهند و بعلاوه بارها به بازار جهت خرید لوازم منازل و پوشاک مراجعه می کنند.

دکتر حسنی افزود: پوشیدن لباس نو به منزله داشتن چهره ای شاداب و آراسته همراه با شادابی و سرزندگی است.طبیعت زنده و نو میشود.

یکی از مسائلی که در جامعه ما با عید نوروز پیوند دیرینه دارد خرید شب عید است.

وي تاكيد كرد: تمایل بی حد و حصر برای خرید در این ایام سال آن هم در میان ترافیک سنگین وشلوغی مراکز خرید رفتاری است که در میان اقشار گوناگون به چشم می خورد.اما سئوال این است که آیا این خرید ضروری است یا از سر عادت قدیمی انجام میگیرد و آیا انگیزهای دیگری پشت این رفتار وجود دارد؟

دکتر حسنی افزود:انگیزهای اکثر مردم از خرید عید را میتوان به چند دسته تقسیم کرد: دسته اول افرادی هستند که بر اساس نیاز و با بررسی داشته و کمبود های خود اقدام به خرید می کنند؛ دراین حالت پدیده ای است که فرد باید پس از بررسی نیازهای خود و با در نظر گرفتن بودجه مشخص و با برنامه ریزی زمانی هوشمندانه برای گرفتار نشدن در شلوغی های پایان سال خرید رضایتمندانه انجام می دهند.

دسته دیگر افرادی هستند که خرید را صرفا بعنوان یک عادت قدیمی انجام می دهند و گمان می کنند اگر خرید شب عید انجام نشود چیزی در زندگی آنها کم است و این درحالی است که اگر کمد لباس هایشان را زیر و رو کنند، چندین لباس مناسب داشته باشند که تا بحال سراغ آنها نرفته اند اما از آنجا که از کودکی پدر و مادر هر ساله خرید عید را بعنوان یکی از واجبات به جا آورده اند فرد نیز خود را به انجام خرید ناگزیر  میداند.حتی اگر ناچار باشد که ساعت ها ترافیک عذاب آور را تحمل کند و در میان شلوغی فروشگاه ها و اتاق های پرو با دردسر و گرفتاری خرید خود را انجام دهد.

این جامعه شناس یادآور شد: وقتی از خرید عید سخن میگوئیم منظور این نیست ١٠ روز مانده به سال راهی بازار شویم چرا که این کار به چند دلیل  منجر به ضرر می شود؛ اول اینکه در روزهای پایانی سال به افزایش قیمت مواجه هستیم و ترافیک به اوج خود میرسد و این ترافیک هم فرد و هم دیگران را دچار مشکل می کند.

دکتر حسنی افزود:لازم نیست که همه چیز را بصورت صفرو یک در نظر بگیریم یعنی خرید شب عید نه یک کار حیاتی و ضروری است که در صورت عدم انجام منجر به مشکل شود و نه کاری غیر قابل تکرار پس لازم است دراین ایام راهی بازار شد و با جلوگیری از هجوم به بازار و فروشگاه ها سبب افزایش قیمت و تورم نشویم تا افرادی که در طول سال قدرت خرید ندارند حداقل دراین ایام بتوانند مایحتاج خود را تهیه کنند.

ایلام پویا

انتهای پیام/

 

نظرشما

آخرین عناوین