پربیننده ترین

کد مطلب: 15426
تاریخ انتشار : 1396-12-08 09:30
تیر کراش به کسانی اصابت می کند که مبانی دینی انها همانند عنکبوت سست و بی پایه بوده و این ضعف مهارت ابراز علاقه دانشجویان در برابر خواسته عقلانی آنان است.

به گزارش سیروان نوین به نقل از ایلام رصد؛ با ظهور شبکه های اجتماعی و پیشرفت روز افرون تکنولوژی شاهد رشد سریع و قارچ گونه پدیده های نوظهور هستیم که اگر یک تفکر انتقادی و فرهنگ مقابله و برخورد با پدیده نباشد قطعا دچار مشکل میشویم. پیشرفت سریع پدیده های نوظهور در دانشگاه ها نسبت به جاهای دیگر بیشتر است.  که دلایل متعدد نیز دارد، که از جمله آنان جوان بودن بدنه دانشگاه، و داشتن انگیزه و شور و نشاط و حس ماجرا جویی، حس دیده شدن در دانشجویان است،  که خود می تواند از عوامل تسریع کننده پدیده های نوظهور در دانشگاه باشد.

یکی از این پدیده ها که نیازمند تامل و تعقل است پدیده ای به نام "کراش" است، "کراش" یک کلمه لاتین به معنای "ژولیدگی" است. اما در تعریف عرف به معنای عشق یکطرفه و پنهانی است.

"صفربیگی" مدرس دانشگاه و کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، ضمن تبیین پدیده های نو ظهور در فضای مجازی گفت: دشمن برای به انحراف کشاندن سرمایه های ما برنامه ریزی دقیق انجام می دهد و دانشگاه و دانشجو سرمایه های اصلی ما هستند.

دشمن در صدد تغییر رسالت اصلی دانشجو است

وی با بیان اینکه هدف گذاری جنگ نرم دقیقا روی این سرمایه ها است، تصریح کرد:  دشمن در بسترجنگ نرم در تلاش است این سرمایه ها را با پدید اوردن موضوعات واهی در فضای  مجازی و جامعه دانشجویان را منحرف و دانشگاه ها را به حاشیه براند و در واقع در صدد تغییر رسالت اصلی دانشجوئی است.

 

هدف پدیده کراش تغییر اولویت ها برای دانشجو است

 

وی با اشاره به موضوع کراش در دانشگاه ها گفت: یکی از اولین هدف پدیده کراش تغییر اولویت ها برای دانشجو است، جوانی که در مرحله انتخلب همسر است به عرصه ای به نام دانشگاه پا میگذارد که تعدد انتخاب زیاد است. ما در چهار چوب مبانی اسلام راه و روش انتخاب همسر را داریم، اما فضای این چنین مجموعه هایی در پی گمراهی جوانان در خصوص هدف خود هستند.

این کارشناس ایلامی اضافه کرد: کراش بنیان خانواده را نشانه رفته است، پایین اوردن جایگاه زن در جامعه را هدف دارد و باید دانست که با این رفتار های سبکسرانه نمی شود همسر انتخاب کرد.

وی با اشاره به اساس پوچ و سطحی کراش گفت: با سوال پرسیدن و سخره گرفتن و تیکه انداختن فرد مقابل نمیتوان همسر اینده را انتخاب کرد. اما از طرفی این موارد فقط در پی تضعیف جایگاه زن در جامعه هستند.

صفربیگی یادآور شد: انگشت نما کردن مخاطب خاص علنی کردن رابطه ها، به اشتراک گذاشتن نفر با تمامی اعضا روش مناسبی برای ابراز علاقه نیست.

وی با بیان اینکه دومین مورد که این جریانات در حال ترویج ان هستند دعوت به درون گرایی است، خاطرنشان کرد: نیروی محرک جامعه دانشجو است. یک جوان وقتی میتواند به خوبی این هدف را برساند که دارای شادابی باشد که دقیقا درون گرایی در مقابل این نیروی محرک قرار دارد، با انجام این عمل،  اعتماد به نفس جوان در دانشگاه در برابر یک خواسته منطقی عقلانی گرفته می شود.

وی تصریح کرد: مورد بعدی ابراز عاطفه از راه نادرست و غیر معقول است. عشق اگر واقعی و نگاه اکر اخلاقی باشد این چنین روش هایی به سخره گرفتن عشق است. 

صفربیگی با توجه به اثرات نادرست پدیده کراش در بین دانشجویان عنوان داشت: ترویج ادبیات نامتعارف، ترویج شادی های کاذب که موجب افسردگی های زودرس و تند خویی می شود،ترویج خشونت؛ که چند نفر روی یک نفر کراش دارند و همدیگر را در حال تقابل و درگیری میبینند،  ترویج دوستت دارم های حبابی و لحظه ای  که در آنی محو می شود، احساس وسواس های خیالی دانشجویان تحت تاثیر این فضا ها از جمله ثمرات کراش است.

دلایل متعدد انتشار پدیده کراش در دانشگاه ها

 

وی با اشاره به دلایل انتشار این پدیده ها در دانشگاه اظهار داشت: نبود تفکر انتقادی در دانشگاه بر فضای مجازی و عدم برنامه ریزی مناسب جهت اوقات فراغت دانشجو در دانشگاه ها، پایین بودن سطح نشاط و سرگرمی در محیط های دانشگاهی، عدم سواد رسانه ای کافی، منجر به متمایل شدن دانشجوها به سمت چنین پدیده هایی می شود.

صفربیگی با بیان اینکه باید اطلاعات دانشجویان با فضای سایبر و تکنولوژی تقویت شود، بیان داشت: غنی نبودن مبانی اسلامی و دینی در دانشجو از دیگر عوامل بروز کراش است.تیر کراش به کسانی اصابت می کند که مبانی دینی انها همانند عنکبوت سست و بی پایه است، و به عبارت دیگر، کراش نتیجه ضعف مهارت ابراز علاقه دانشجویان در برابر خواسته عقلانی است از این رو باید رژیم مصرف رسانه در بین این قشر رعایت شود. 

این کارشناس فضای مجازی یادآور شد: با توجه به حساسیت دانشگاه ها مسئولین در هر رتبه ای که هستند باید نسبت به چنین پدیده هایی احساس خطر کنند و فورا به روشی مناسب اگاه سازی ها را در سطح دانشگاه ها بالا ببرند، جوانی که به دنبال نیمه گمشده خود است و آن احساسات پاک خود را دارد، ما به عنوان مسئول باید بستری را فراهم اوریم که دانشجو مسیر درست خود را طی کند نه در دام این افراد قرار گیرد.

صفربیگی تأکید کرد: هرمجموعه ای که بخواهد رسالت اصلی دانشگاه را خدشه دار کند و مسیر مورد نظر رهبر انقلاب و امام را بخواهد به انحراف بکشاند باید نسبت به آن حساس باشیم.

وی در ادامه گفت: از تمامی اساتید و صاحب قلمان انتظار می رود با مقابله با این دست های کثیفی که بنیان و عزت و شرف این نظام را مورد تهاجم قرار داده است مقابله کنند.

داشتن حساسیت مثبت نسبت به فضای علمی و تحقیقی دانشگاه  

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه از اهمیت خاص و حساسیت خاصی در کل جهان برخوردار است، دلیل این حساسیت ان است که دانشجو به محض ورود به دانشگاه و فضای دانشگاه ابعاد مختلف دانشجو را یا تکمیل میکند یا تغییر میدهد. دانشگاه به صورت مستقیم روی زندگی دانشجو موثر است.

وی گفت: خدایی نکرده اگر دانشگاه به هر صورتی بلغزد تبعات آنرا مستقیما در بطن جامعه می بینیم. به همین دلیل باید به صورت جدی به دانشگاه اهتمام بورزیم. این حساسیت باید یک حساسیت مثبت به فضای علمی و تحقیقی باشد.

 

انتهای پیام/

 

 

نظرشما

آخرین عناوین